Fleur en Karel-Henk in Zuid-Amerika

Acclimatiseren in Quito

We verblijven ruim een week in Quito om te wennen aan de hoogte en de taal, en hebben uitstapjes gemaakt naar het traditionele stadje Otavalo en la Mitad del Mundo (een toeristisch park op de evenaar).

Quito

Een mooie koloniale stad midden in de Andes en voor ons een prima locatie om ons Spaans op te halen. Dit doen we in een gezellig kleinschalig taalschooltje midden in het historische centrum. Elke ochtend starten we met oefeningen, maar gelukkig neemt onze leraar Freddy ons na een uurtje of twee mee de stad in om het Spaans in de praktijk te brengen. We bezoeken pleinen, kerken, kloosters en paleizen en Freddy blijkt ook nog eens een goede gids te zijn. Op de lokale markten proeven we Ecuadariaanse specialiteiten. De cuy (cavia) hebben we nog maar even aan ons voorbij laten gaan.

In het weekend zijn we vrij en nemen we de Teleferiqo (kabelbaan) naar 4100m hoogte (Quito zelf ligt op 2800m). Een prachtig uitzicht op de werkelijk enorme stad! We klimmen vanaf hier verder omhoog de Pichincha vulkaan op. Dat valt niet mee! In de stad bleken de vele trappen al een opgave, maar op deze hoogte valt het extra zwaar. Na een uur lopen zijn we op 4400m en vinden we de donkere wolken een goed excuus om aan de afdaling van onze eerste bergtocht in de Andes te beginnen. Maar goed ook, want terug bij de kabelbaan is de regen omgeslagen in een enorme hagelbui!

Otavalo

Otavalo is een stadje op ongeveer twee uur van Quito dat beroemd is om z'n enorme markt. Op deze markt worden al sinds honderden jaren producten door de oorspronkelijke bewoners van Ecuador (de indigenas) verhandeld. De lokale bevolking gaat er nog gekleed in de traditionele klederdracht. Tegenwoordig is de markt ook op toeristen gericht en wordt er naast groenten, fruit, vlees en dieren ook gehandeld in sieraden, kleden, tassen en andere souvenirs. Wij hebben echter nog ruimvijf maanden te gaan en geen plek in de tas voor al dit moois en ons dus maar beperkt tot het kopen van een paar oorbellen.

Mitad del Mundo

La Mitad del Mundo is een enorme toeristische attractie die vooraal bestaat uit een groot monument midden op een lijn die de evenaar moet weergeven. Niet erg bijzonder, maar als je in de buurt bent moet je er toch even geweest zijn. Vooral de reis er naartoe (invier verschillende en overvolle lokale bussen) was een avontuur, maar inmiddels weten we aardig ons mannetje te staan tussen de locals. De werkelijke evenaar ligt overigens niet in Mitad del Mundo maar een paar honderd meter verderop (was dat op Sumatra niet ook zo?!).

Nu reizen we door naar het zuiden,verder de Andes in. We kijken uit naar kleine bergdorpjes en vooral: frisse lucht!

Leida en Geert

Hallo jongelui
Hebben jullie de dikke slaapzakken al nodig gehad of worden ze nu pas uitgetest in de frisse lucht van de Andes? We zijn benieuwd naar het volgende reisverslag. Aan de reacties van vrienden en collega's te merken, zijn wij niet de enigen die jaloers zijn. Big brothers and sisters are watching you.
groeten
ma

papa en mama

Leuk dat we weer zijn "bijgepraat". En genoten van de bergtocht(en)?. Wij hebben begrepen dat jullie leuke
bergdorpjes hebben gezien en hebben jullie ook leuke kontakten gehad met de bewoners? Hoe gaat het met het spaans?. Hopelijk hebben jullie niet al te veel hagelbuien. En hoe is het overnachten in de open lucht? De foto's zijn mooi. Je kunt zien dat jullie het naar je zin hebben. En nog heel veel tijd te gaan om nog op heel veel markjes oorbellen te kopen.
Liefs Papa - Mama.

Anne (collega Fleur)

Mooi verhaal weer en even zo mooie foto's!! Geweldig dat jullie het zo naar jullie zin hebben, keep us posted!

P.S.: vandaag te horen gekregen dat het artikel van mijn stage in Newcastle is geaccepteerd door Blood; binnenkort dus mijn eerste publicatie!! :D

Dimitri, Ann, Fleur en Renske

Hallo vakantiegangers, jullie hebben wel al een hele mooie reis gehad en er zal vast nog heel veel moois komen. Leuk dat allemaal te kunnen zien en lezen. Pas maar op of jullie willen straks over 5 maanden gewoon blijven!!! Heel veel plezier verder en geniet maar van elkaar en de mooie natuur. Verrassend dat jullie daar ook nog echt taal Spaans les volgen.
Groetjes