Fleur en Karel-Henk in Zuid-Amerika

Geweldig begin op de Galapagos

Wat een start van onze reis! Na aankomst in Quito zijn we een dag later meteen doorgevlogen naar de Galapagos eilanden. Een week lang hebben we genoten van een prachtig schip, geweldige verzorging door de crew en natuurlijk van alle dieren op de eilanden. We hebben vele dieren van erg dichtbij gezien, gezwommen tussen zeeleeuwen, zeeschildpadden en haaien, en zelfs blauwe vinvissen (de grootste walvis en diersoort ooit op de aarde geleefd!) op nog geen 20 meter van onze boot gespot.

Bij aankomst op het vliegveld werd al gelijk duidelijk dat er deze week goed voor ons gezorgd zou worden. Het enige wat we hoefden te doen, was een blauw label aan onze tassen maken (de sticker voor op onze borst lieten we maar even achterwege...) en achter de gids aan het busje in stappen. De bagage volgde vanzelf en in no time zaten we aan boord van de Sagitta, het zeilschip dat ons verblijf voor de komende week zou zijn. Niet veel later hadden we onze eerste ‘ landing' en stonden we meteen tussen zeeleeuwen, leguanen, fregatvogels en blauwvoet jan-van-genten. Wat een geweldige ervaring om al die dieren van zo dichtbij te zien zonder dat ze van je schrikken! Doordat ze geen natuurlijke vijanden op het land hebben zijn ze totaal niet bang voor mensen en negeren ze je gewoon.

De volgende dag hebben we een bezoek gebracht aan het Charles Darwin-onderzoeksstation. Het belangrijkste wat ze hier doen, is het grootbrengen van reuze-landschildpadden voordat deze op hun eigen eiland uitgezet worden. Van deze schildpadden had vroeger elk eiland zijn eigen soort, veertien in totaal. Maar inmiddels zijn drie soorten door menselijk handelen uitgestorven en worden enkele andere ernstig bedreigd. Deze enorme schildpadden waren namelijk zeer geliefd bij zeelieden, omdat ze ondersteboven liggend op hun schild wel een jaar lang konden overleven zonder eten en drinken en zodoende een garantie voor vers vlees aan boord waren. Van een soort is er momenteel nog maar één individu over: Lonesome George. Verwoede fokpogingen om Lonesome George te laten paren met vrouwtjes van verwante soorten zijn op niets uitgelopen. George moet niets van de vrouwtjes weten (tenzij er eten te halen valt) en is bovendien onvruchtbaar. Met het sterven van George is het uitsterven van de vierde soort dus onvermijdelijk. Toch draagt George z'n steentje bij. Hij is het icoon van het Charles Darwin-station en brengt veel geld in het laatje om het uitsterven van andere soorten tegen te gaan.

Vele andere dieren zijn ook uniek voor de Galapagos. Zo vind je er aalscholvers die niet (meer) kunnen vliegen en eigenlijk meer weg hebben van pinguins. Het bijzondere is dat ze nog wel net zoals de vliegende aalscholvers hun vleugels drogen in de zon, een typisch aalscholver gedrag wat voor deze dieren totaal overbodig is geworden. ‘Echte' pinguins zijn er trouwens ook: de Galapagos pinguin is de enige pinguin die rond de evenaar voorkomt. Wat we verder nog gezien hebben: albatrossen, nazca jan-van-genten, Darwin's beroemde vinken (waar hij overigens NIET de evolutietheorie op gebaseerd heeft), flamingo's, land- en zeeleguanen (de enige leguaan die zwemt) en ontelbare vogelsoorten waarvan we beseffen dat de meesten van jullie niet op een opsomming hiervan zitten te wachten. Alleen de lavameeuw willen we jullie niet onthouden: nog slechts 400 broedpaartjes ter wereld en wij hebben maar liefst 3 individuen gespot! Kortom, een unieke ervaring!

Wouter

He Fleur en KH, goed om te lezen dat jullie een goeie start hebben gehad. Dank voor de wetenswaardigheden en een goede voortzetting van de reis gewenst!

Els

Jullie foto's zijn echt prachtig; wat moet het moeilijk zijn om keuzes daarin te maken. Leuk ook om te lezen hoe het jullie vergaat en om over jullie schouder 'mee te kijken'. Geniet en heb een goede tijd! Liefs

Geert en Leida

Ha kinders,
Wat een prachtig schip, die driemaster Sagitta. Het moet een indrukwekkend gezicht zijn om met volle zeilen te varen. Is dat ook gebeurd? Wat een verschil met je optimist op het Veerse meer en de Milvus Milvus op de Braakman!

wim en marianne du pre

Hallo Kinders,

wat een prachtige foto's . Geweldig om zoveel mooie diersoorten van zo dichtbij te kunnen zien. En dan de
prima verzorging ; dat is genieten!!. Een geweldige start van jullie reis en we blijven volgen.
Liefs
Papa - mama.

harm

allemachtig prachtig! en graag zie ik de volledige vogelijst nog van julllie tegemoed (..) Verder nog geen survival of the fittest voor jullie, als ik die boot zie!

Gerard

Hoi Karel-Henk,

Tussen de beheerplanwerkzaamheden je site maar eens bekeken. Had ik dat nu maar niet gedaan...... Ziet er fantastisch uit!

groet,
Gerard

Erik en Sandra

Wauw dit moet voor een bioloog toch wel helemaal het einde zijn! Dit is wel een heel mooi begin. We kijken met spanning uit naar de volgende foto's en verhalen.

Hanna

Hoi Fleur en Karel Henk,

In een woord....wow!!! Wat een prachtige foto´s zeg, vooral sommige close ups van dieren zijn echt super. En dan te bedenken dat dit nog maar het begin van jullie reis is...ik kijk al uit naar de volgende foto´s!

xxx

Hanna

Marieke

Hoi Fleur en Karel-Henk,

Wow wat mooi! Leuk om jullie blog te lezen en de foto's te zien. Ik kijk uit naar de volgende.

Groet,
Marieke

Sophie

Hoi Fleur en KH,

Ook ik maakte 'de vergissing' tussen wat alledaagse werkzaamheden op jullie site te kijken en benijd jullie nu al vanwege jullie reis. Ik moest wel een beetje lachen om de lonesome george perikelen maar eigenlijk is het natuurlijk triest dat er van sommige soorten nog maar een paar individuen over zijn.
Ga nu het volgende verhaal lezen!

Liefs

Sophie

Goswin

Wow, ongelofelijk mooie foto's. Jaloersmakend hoor, geweldige ervaring!

Veel plezier met het vervolg!

Gos

p.s. karel-henk zaten er nog ringslangen?

Karel-Henk

Op verzoek van Harm en Marlies, alsnog de opsomming van de waargenomen vogels: Galapagos pinguïn, niet-vliegende aalscholver, blauwvoet jan-van-gent, nazca jan-van-gent, Galapagos albatros, grote fregatvogel, Amerikaanse fregatvogel, roodsnavelkeerkringvogel, bruine pelikaan, Galapagos pijlstormvogel, Elliot’s stormvogel, Galapagos stormvogel, Amerikaanse blauwe reiger, koereiger, lavareiger, mangrovereiger, Galapagos flamingo, Bahamapijlstaart, Galapagos buizerd, waterhoen, zwaluwstaartmeeuw, lavameeuw, bruine noddy, Amerikaanse bontbekplevier, Amerikaanse scholekster, kerkuil, Galapagos zwaluw, Galapagos duif, zwartsnavelkoekoek, kleine ani, Galapagos spotvogel, Española spotvogel, Galapagos vliegenvanger, grote grondvink, middelste grondvink, kleine grondvink, middelste boomvink, kleine boomvink en cactusvink.
En Goswin: geen ringslangen...

Ank van let

Nou jongens dat is genieten,ik wens jullie een geweldige voortzetting van de reis maar dat kan bijna niet anders met zo'n prachtige natuur.Ik blijf op de hoogte van jullie berichten hoor!Veel liefs Ank