Fleur en Karel-Henk in Zuid-Amerika

Pre-Incacultuur in Peru

Van natuur in Ecuador gaan we naar cultuur in Peru. Na een enerverende grensoversteek bezoeken we in het noorden van Peru overblijfselen van verschillende culturen. In Chachapoyas beklimmen we het fort van Kuelap (ook wel het Machu Picchu van het noorden genoemd) en rondom Chiclayo bekijken we de piramides van Tucume en de graftombes van Sipan.

Naar Peru

Vanaf Vilcabamba reizen we verder zuidwaarts in Ecuador. Dit is niet de meest gebruikelijke route; de meeste toeristen reizen een stukje terug naar het noorden om vanaf daar met een rechtstreekse bus over de Panamericana (de grote snelweg die van noord naar zuid door Zuid-Amerika loopt) de grens met Peru over te steken. Een aantal jaar geleden is er echter een vroegere militaire post opengesteld als reguliere grensovergang. Het probleem van deze route is het vervoer: er is (nog) geen goede busverbinding en je moet gebruik maken van vele verschillende kleine vervoerstypen van soms maximaal vier tot vijf personen. Met z'n tweeen zou dit een dure manier van reizen zijn. Gelukkig ontmoeten we al snel drie andere toeristen die dezelfde route wilden volgen. Met hen zijn we twee dagen opgetrokken en mede hierdoor is de reis eigenlijk heel soepel verlopen.

Eerst zijn we met een reguliere bus naar Zumba, het meest zuidelijke stadje in Ecuador, gegaan. Vanaf daar was het een rit van anderhalf uur in een ranchero (een soort omgebouwde truck met houten bankjes) naar de grens met Peru. Geen comfortabele reis, maar het gaf wel een soort van safari / Beekse Bergen gevoel (helaas geen wilde beesten gezien). De grens (een brug over een rivier) moeten we te voet oversteken en na de nodige stempels is het op zoek naar een taxi/auto die ons mee wil nemen naar het eerste stadje in Peru. Daar hebben we overnacht, om de volgende dag met twee colectivo's (minibusjes) en weer een taxi aan te komen in Chachapoyas, de eerste stad van noemenswaardige grootte op deze route in Peru. Al met al een leuke en avontuurlijke reis van zo'n 15 uur. In Peru valt ons op dat het landschap meteen heel anders is dan in Ecuador, veel bredere valeien en rivieren. Daarnaast zijn de vele pickups uit het straatbeeld verdwenen en zijn tientallen motorriksja's verschenen.

Kuelap

Nabij Chachapoyas ligt het fort van Kuelap. Als je aan Peru denkt, denk je direct aan de Inca's. Zodra we Peru binnenkomen kunnen we hier dan ook niet omheen: we drinken InkaCola, eten InkaChips en kopen zonnebrandcreme bij de InkaFarma. Toch is de invloed van de Inca's in het noorden van Peru verrassend bescheiden gebleven en zijn er vooral archeologische sites van andere culturen te bewonderen. Het fort van Kuelap is gesticht door de Chachapoyas, oftewel het volk van de wolken. Kuelap is groter geweest dan Machu Picchu, maar is veel minder bekend bij toeristen. Het bestaat uit enorme stenen stadsmuren met daarbinnen veel ronde huizen, tempels en graftombes waarin de skeletten nog zichtbaar zijn. Men zegt dat de bouw van Kuelap 1000 jaar heeft geduurd en dat er meer steen voor is gebruikt dan voor de bekende piramide van Cheops in Egypte. Het fort is verlaten toen de Spanjaarden in Peru aankwamen en is daarna heel lang onontdekt gebleven. Als gevolg hiervan is het nu deels overgroeid met bomen waarin bromelia's groeien. Een mooi gezicht!

Chiclayo

In Chachapoyas pakken we onze eerste nachtbus naar Chiclayo, een stad aan de kust. We hebben zeer luxe en brede stoelen die vrijwel helemaal achter over kunnen en ervaren hoe het moet het zijn om businessclass te vliegen. Helemaal in die waan schrikken we onderweg wakker van ‘turbulentie' (het was slechts een hobbelig wegdek...).

Rondom Chiclayo leefde rond de vijfde eeuw het Moche volk. De Moches bouwden piramides van adobe (een soort leem). Door de vele regenval (onder andere door El niño, dat bestond toen ook al) moesten ze het gebied verlaten en hebben de piramides nu meer weg van zandkastelen na een goede vloedgolf. Mede hierdoor hebben archeologen pas in 1987 de schatten van dit volk ontdekt. Het meest indrukwekkende is een tombe van een grote heerser genaamd de ‘señor van Sipan', waarin vele sieraden en attributen van goud, zilver, koper en aardewerk gevonden zijn. Recent is een 16e graftombe gevonden en de opgravingen zijn nog in volle gang, wat erg leuk was om te zien.

Vanaf Chiclayo reizen we in een dag en een nacht, met een stopover van 7 uur in het mooie koloniale stadje Trujillo, door naar Huaraz. We zijn weer terug in de Andes en maken ons hier nu op voor een mooie 10-daagse trekking door de Cordillera Huayhuash.

pa Geert en ma Leida

Weer een boeiend verslag van jullie reis. En gelukkig nog steeds lachende gezichten. Blijf aub alert, want gevaren kunnen in kleine hoekjes zitten. We genieten met jullie mee, maar zijn af en toe ook bezorgd...

Henric

Wat is dat toch leuk om jullie op zo'n manier te kunnen volgen ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal en al die prachtige foto's

papa - mama

Wat een fijn verslag. Het gaat nog steeds goed. Peru moet geweldig zijn en dan met name die mooie Inca cultuur. Wij volgen jullie ook een beetje in de reisgidsen; we weten dan een klein beetje waar jullie het over hebben. We vinden het geweldig.
'Blijf voorzichtig
Liefs Papa - mama

Esther

Wat een geweldige reis! Mooi beschreven en prachtige foto's. Zo kunnen we goed wegdromen hier in het grijze Rdam-Alexander...

Paulien

Ziet er indrukwekkend uit hoor! Ben benieuwd naar weer het volgende verslag. Liefs uit een door en doornat Nederland ;)